Prisbelönta brittiska specialister på resedata och rapportering inleder samarbete i Norden med NBTA och SBTA
Byggt av reseexperter och ägt av medarbetarna – brittiska Travelogix tar nu sin plattform för TMC:s och Corporate Travel Managers till Norden. Vd:n och en av grundarna Chris Lewis berättar hur han drevs av att få bort excel-arken, hur bolaget infört CO₂ som ”valuta” för grönare val, hur de tar fram företagets road map tillsammans med sina kunder och vart hans egen drömresa går.
Låt oss förflytta oss tillbaka till 2011. Chris Lewis har då jobbat i 18 år med affärsresor och reseteknologi, och vet hur mycket tid det tar och hur svårt det kan vara att få fram och samla in bra data och skapa effektiva processer inom resebranschen. På multinationella företaget Micros Systems har han lärt känna Gary Jones, it-killen med passion för utveckling och support.
De drivs av att komma bort från excel-arken och de har en vision. Tillsammans, i Garys mammas trädgårdsförråd i industristaden Warrington, mitt emellan Manchester och Liverpool, börjar de första konturerna av en plattform för datahantering och rapportering av resedata ta form.
Chris, berätta om Travelogix ursprung – hur allt startade!
- 2011 arbetade Account Managers fortfarande i excel-ark – inget var live, inget var samlat. Baserat på vår egen erfarenhet var min och Garys vision att bygga en plattform som samlade alla kontaktpunkter för TMC:s i ett nav och där kunderna själva skulle kunna få fram och visualisera data i realtid.
Och ja, det stämmer – vår bas var Garys mammas trädgårdsskjul! Där tog vi fram den första plattformen som lanserades 2013! Vi matade in våra kunder resedata, tvättade den och gjorde den tillgänglig i realtid – en process på några sekunder som tidigare brukade ta veckor eller månader!
Nu har ni inlett ett samarbete med NBTA och SBTA, men redan tidigt hade ni en koppling till Sverige?
- Ja, det stämmer. Travelogix finns på nio globala marknader och vi samarbetar med aktörer i Danmark och Tyskland. Norden kändes därför som ett naturligt nästa steg och partnerskapet med SBTA har vuxit fram under de senaste två åren.
Och Sverige ligger oss varmt väldigt om hjärtat! Redan 2014, när Gary och jag deltog på eventet Travel Tech Europe i London, fick vi kontakt med det svenska bolaget Safeture.
De gick in som aktieägare och har spelat en viktig roll i vår tillväxt. Under 2019 beslutade vi oss dock för att köpa ut dem, och idag ägs bolaget till 100 procent av mig, som sitter som vd, vår ledningsgrupp, som inkluderar Gary, företagets CTO, och våra övriga anställda.
Så vad skiljer Travelogix från andra plattformar?
– Många av våra branschkollegor är baserade i USA och använder äldre teknik. Vår plattform är byggd som en SaaS-lösning (Software as a Service) med fokus på användarupplevelse och enkelhet och med vår europeiska bas strävar vi efter att erbjuda konkurrenskraftiga priser.
Det finns förstås fler skillnader. Hela teamet hos oss har stor erfarenhet från resebranschen med alltifrån ”TMC-företagslandskapet” till resetekniksidan. Det gör att vi verkligen förstår de utmaningar som TMC:er och Travel Managers dagligen möter och vi får ofta höra att Travelogix är väldigt intuitivt och att du inte behöver vara datavetare för att använda våra lösningar.
Och era kunder är med och utvecklar produkterna?
- Ja, i allra högsta grad! För oss är enkelheten och användarvänligheten A och O, samtidigt som det fortfarande är en robust lösning för datahantering.
Och vi utvecklar våra plattformar i nära samarbete med kunderna. Vartannat år arrangerar vi våra efterlängtade Travelogix Client Assembly-evenemang. Då håller vi en två timmar lång live-presentation av utvecklingen, där vi presenterar olika utvecklingsprojekt för de cirka 100 globala kunderna i rummet. De kan sedan rösta live och diskutera dessa projekt. I slutändan har vi grunden till en 18–24 månaders utvecklingsplan. Vi utvecklar och innoverar i linje med vad våra kunder vill ha, inte med vad branschen tror att den behöver.
Det är fantastiskt att se att även om många av dessa kunder är konkurrenter, så känner de sig trygga med att dela erfarenheter i denna miljö. Det är unikt i vår bransch och ovärderligt för oss. Det hjälper oss att skapa en tydlig road map – och våra kunder drar också nytta av det genom att få produkter som är skräddarsydda efter just deras behov.
Analytix och DataSharePRO är två av era produkter. Berätta hur de fungerar!
- Flaggskeppsprodukten Analytix är en plattform som automatiskt samlar in data från flera olika system som back-office och point of och rengör och konsoliderar datan. Det gör att du enkelt kan få fram interaktiva rapporter och dashboards i realtid. Vi har också integrerat OpenAI:s ChatGPT i systemet, så du kan generera en färdig analys på flera tusen ord med ett enda klick!
DataSharePRO är vår helt nya modul inom Analytix. Den gör det möjligt att samarbeta och dela data mellan byråer, företag och leverantörer, och underlättar för användarna att fatta mer innovativa och hållbara beslut.
Ja, låt oss prata hållbarhet. Hur bidrar ni till mer innovativa lösningar?
- För ungefär ett år sedan började vi använda CO₂ som en form av valuta i företag och byggde in det i våra produkter. Det innebär att vi hjälper både våra kunder – och oss själva – att förstå den miljöpåverkan som våra olika reseval innebär, som att ta tåget i stället för flyget. Vi gör det med lite humor genom att visa hur dina resevals CO₂-utsläpp ligger till jämfört med till exempel produktionen av x antal chokladkakor, plastpåsar eller koppar med kaffe.
Vi samarbetar också med Thrust Carbon, ett företag som levererar hållbara lösningar för koldioxidrapportering och klimatpåverkan. Plattformen hjälper organisationer att integrera ESG-metoder (Environmental, Social, Governance) med fokus på att mäta och visualisera CO₂-utsläpp från till exempel flyg, tåg och hotell.
Avslutningsvis – om du skulle åka på en egen drömresa – vart skulle du åka och varför?
- Resan jag skulle älska att göra är faktiskt inte en ny utan en jag redan gjort. I tjugoårsåldern, innan min fru Cheryl och jag bildade familj, sålde vi allt vi ägde och gav oss ut på en jordenruntresa. Vi var borta nästan ett år och upplevde Asien, Australien och Amerika. Det skulle vara fantastiskt att få göra den resan tillsammans igen men den här gången med den livserfarenhet vi samlat på oss. Cheryl har alltid stått vid min sida och är en viktig del av Travelogix framgångar.
Mer om:
Travelogix Ltd grundades 2011 och är specialister på molnbaserade datalösningar för resebranschen, framför allt för TMC:s och Travel Managers. Kärnprodukten är Analytix, en plattform som automatiskt samlar in data från flera olika system (back-office, point of sale osv.), rengör och konsoliderar datan, och erbjuder interaktiva rapporter och dashboards i realtid. Andra komponenter inkluderar DataSharePRO som möjliggör delning och hantering av data mellan aktörer och med kunder. Företaget är partnerägt och har idag över 80 TMC-partners över hela världen.