Säkerhet, hållbarhet och kostnadsmedvetenhet präglar vårt affärsresande i 2025
Säkerhet, hållbarhet och kostnadsmedvetenhet är tre viktiga nyckelord när det gäller affärsresor 2025. Många företag arbetar mycket aktivt med säkerhetsfrågan, bland annat till följd av en orolig omvärld. Storföretag har ofta väl etablerade säkerhetspolicys för sina affärsresenärer, men när medarbetare åker på konferens i större grupper är säkerhetstänket i många fall inte lika strukturerat, säger Fredrik Hermelin, som har drygt 30 års erfarenhet från resebyråbranschen.
Sedan 2007 fokuserar han uteslutande på affärsresor och event och sedan 2023 är han general manager för SBTA, branschens språkrör som samlar travel managers, inköpare och leverantörer inom affärsresor samt mötes- och eventbranschen för nätverk, dialog och kunskapsutbyte. Länk till Artikeln Online
AI, dataanalys och hållbarhet
SBTA har identifierat ett antal megatrender som präglar affärsresebranschen. En sådan trend är hållbarhet. För många svenska företag är det viktigt att få in hållbarhetsdata från samtliga affärsreseleverantörer för att kunna rapportera affärsresandets klimatavtryck. Att följa upp data som tillhandahåller statistik på alltifrån resekostnader till tidsåtgång blir också alltmer betydelsefullt, det möjliggör ett mer analytiskt förhållningssätt till affärsresandet.
Ytterligare en megatrend är ”purposeful travel”, alltså att man reser målmedvetet och att samtliga affärsresor ska fylla ett tydligt och uttalat syfte.
– En annan trend är teknisk transformation, vilket innebär att företag använder teknik för att ge resenären en så smidig reseupplevelse som möjligt genom att ge dem tillgång till allt de behöver under resan i sin mobiltelefon. Samtidigt ligger AI bakom allt fler av de val som görs när en affärsresa bokas, alltifrån val av flyg och hotell till att sätta ihop ett optimalt dagsprogram, säger Fredrik Hermelin.
För våra medlemmar innebär detta konkret stöd i vardagen – från att tolka nya hållbarhetskrav till att utveckla resepolicys och stärka riskhanteringen. Det gör att travel managers och inköpare kan fatta bättre beslut och bidra mer strategiskt i både offentlig sektor och det privata näringslivet.
Flyget fortsatt viktigt även för inrikesresor
– En pågående utveckling är att svenska företag söker alltmer flexibilitet och värdesätter valmöjligheter när de ska ut och resa. Inrikesresandet har minskat medan utrikesresandet i stället har ökat något. Inom Sverige väljer många i första hand tågresor, men tåget brottas med infrastrukturutmaningar som riskerar att påverka punktligheten. Sverige är ett avlångt land där flyget också fyller en självklar funktion, inte minst för att länka ihop norr med söder, säger Fredrik Hermelin.
Han betonar vikten av att ha en policy och en plan för hur man bör agera vid oförutsedda händelser, exempelvis att en laptop försvinner på väg till ett viktigt möte eller om företagets medarbetare tvingas till inrymning på ett hotell till följd av ett attentat eller liknande.
Svenska företag behöver fortsätta resa
– Även om affärsresebudgeten i många fall endast står för en dryg procent av ett företags samlade omsättning väljer många att dra ner på affärsresandet. Det är en besparingsåtgärd som skickar ut ett viktigt signalvärde, men som inte alltid gör särskilt stor skillnad på sista raden. Sverige är ett litet land i norr, vilket innebär att våra företag även fortsättningsvis behöver resa ut i världen för att bevara och stärka svensk konkurrenskraft, säger Fredrik Hermelin.
En utveckling som märkts av på senare år är att synen på konferenser och event blivit mer strategisk. Tidigare var budgeten för konferenser och event ofta spridd på flera olika personer på ett företag. Idag väljer allt fler att låta en person projektleda hela konferensen eller eventet. Fler agerar också mer taktiskt och strategiskt i alltifrån bokning och planering till genomförande och uppföljning och analys av investeringens effekter.
Återhållsamma affärsreseinvesteringar
– I vår statistik över svenska företags affärsreseinvesteringar kan vi se att affärsresandet inte har ökat nämnvärt under 2025, även om många förutspådde att det skulle bli ett år då vi skulle få se ett ökat resande i såväl Sverige som runtom i världen. Det rådande konjunkturläget och det oroliga omvärldsläget gör att företag generellt sett är mer återhållsamma med sina affärsreseinvesteringar. Ytterligare en faktor som sannolikt har en bromsande effekt för många företag är det faktum att priserna på hotell, flyg, hyrbilar och egentligen alla komponenter som krävs för en affärsresa har ökat, säger Fredrik Hermelin.
Fler stannar längre
Även om antalet affärsresor numera är färre på många företag så väljer affärsresenärer allt oftare att stanna något längre när de väl ger sig i väg. Tidigare var det inte ovanligt att exempelvis åka från Stockholm till Köpenhamn på tjänsteresa över dagen, men numera väljer fler att stanna längre.
– Man kanske väljer att spendera en eller två nätter i Köpenhamn för att hinna med fler meningsfulla möten och förhoppningsvis generera fler affärer innan det är dags att bege sig hemåt igen. Trenden är densamma även när det gäller konferenser: endagskonferenserna har minskat till förmån för flerdagskonferenser. Ambitionen att öka värdet på varje resa eller konferens som genomförs är tydlig, säger Fredrik Hermelin.
Det råder ingen tvekan om att affärsresandet har en tydlig koppling till konjunktur- och omvärldsläget. Vid högkonjunktur eller när konjunkturläget är stabilt tenderar affärsresandet att öka, medan många företag blir betydligt mer återhållsamma i tuffa ekonomiska tider. Synen på affärsresande har tveklöst förändrats på senare år, men behovet av att resa kvarstår.
Text: Annika Wihlborg
Profilintervju med Fredrik Hermelin, General Manager för Sveriges Affärsreseförening, SBTA