2025 i backspegeln: Globala händelser som formade affärsresandet

År 2025 präglades av en rad betydande globala händelser som fick direkt inverkan på affärsresor. I Risklines rapport “2025 Lookback” sammanfattas 45 nyckelincidenter som formade det globala resandet under året. Affärsresenärer och travel managers fick hantera allt från politisk oro och protester till extrema väderhändelser, infrastrukturkriser och sjukdomsutbrott. Nedan reflekterar vi över dessa trender och incidenter – med särskilt fokus på Europa och aspekter relevanta för nordiska aktörer – samt hur de har påverkat affärsresenärers säkerhet, reseplanering och behovet av god riskhantering. Vi blickar även framåt mot 2026 med några praktiska råd.

BLOGG AV FREDRIK HERMELIN - BASERAD PÅ RISKLINES SENASTE RAPPORT LOOKBACK - 2025 LADDA NER DEN HÄR


Politisk oro och sociala protester påverkar resor

Under 2025 har politisk instabilitet och samhällsoro lett till omfattande protester i flera regioner, inte minst i Europa. I Turkiet utlöste frihetsberövandet av Istanbuls borgmästare Ekrem İmamoğlu landets största protester på över ett decennium – hundratusentals människor demonstrerade i städer som Istanbul, Ankara och İzmir under slutet av mars. Även Serbien skakades av sin mest omfattande proteströrelse på 25 år, kallad “Stop, Serbia”, som startade i november med krav på reformer och spreds till över hundra orter. Denna typ av politiska massprotester orsakade stora störningar för resenärer – allt från blockerade vägar och inställd kollektivtrafik till ökad säkerhetsnärvaro och risk för våldsamheter.

Till och med i annars stabila områden som Nordirland förekom oväntade kravaller; i juni eskalerade en från början fredlig protest i Ballymena till våldsamma upplopp med antI-invandringsinslag, vilket spreds till flera städer och ledde till omfattande skador innan ordningen kunde återställas. För affärsresenärer understryker dessa händelser vikten av att noga följa lokala nyheter, hålla sig borta från demonstrationer och ha beredskap för plötsliga störningar i resplanerna.

Infrastruktur och klimat: när elnätet släcks och naturen slår till

Året visade också hur sårbar reseinfrastrukturen är för tekniska fel och extrema väderhändelser. Ett tydligt exempel var de omfattande strömavbrotten som drabbade Spanien och Portugal den 28 april – miljontals människor påverkades när transport och samhällsservice avstannade och båda länder utlyste nödläge. Incidenten, som även berörde delar av södra Frankrike, hanterades snabbt och strömmen var åter inom två dagar, men påminner om hur affärsresenärer plötsligt kan stå utan tåg, flyg, telekommunikation eller digitala betalningsmedel.

Samtidigt fortsatte extremväder att ställa till det globalt. I USA orsakade svåra skogsbränder och översvämningar i Texas inställda flyg och förseningar, och i Karibien slog orkanen Melissa hårt mot ö-nationer och kryssningstrafik. Även Asien drabbades av katastrofer – bland annat orsakade en kraftig jordbävning i Ryssland tsunami-vågor över Stilla havet. För nordiska affärsresenärer, som ofta reser över hela världen, innebär detta att väder- och klimatrelaterade risker måste finnas med i reseplaneringen. Att ha beredskapsplaner för naturkatastrofer (t.ex. alternativa resvägar, evakueringsplaner och nödkit) har blivit en nödvändig del av företagens travel management.

Hälsorisker och nya regelverk förändrar spelplanen

Globala sjukdomsutbrott fortsatte att påverka resandet under 2025. I Centralafrika utbröt t.ex. ebola på nytt – i Kasaï-provinsen i Kongo rapporterades över 60 fall och ett trettiotal dödsfall under hösten, vilket ledde till hälsokontroller vid gränser och flygplatser i grannländer. Samtidigt drabbades över 30 länder av omfattande kolerautbrott, med mer än 565 000 rapporterade fall globalt. Även lokala fall av polio och fortsatt spridning av myggburna virus som dengue och chikungunya gjorde att resenärer behövde vara på sin vakt. För affärsresor innebar dessa hälsorisker ökat fokus på resevaccinationer och hygien – många länder införde utökade hälsoscreeningar för ankommande från drabbade regioner, och resenärer uppmanades att ha sina vaccinationsintyg i ordning.

Parallellt trädde nya reseregelverk i kraft som påverkar hur vi planerar utlandsresor. EU började rulla ut det nya Schengen Entry/Exit System (EES) i oktober, vilket innebär att utländska resenärer (icke EU-medborgare) får lämna biometriska uppgifter vid gränspassager – något som initialt orsakat extra väntetider vid passkontroller.

Samtidigt införde Storbritannien sin Electronic Travel Authorisation (ETA), ett elektroniskt resetillstånd som resenärer från visumfria länder (inklusive Sverige) nu måste ansöka om före inresa. Dessa nya krav understryker behovet av framförhållning och noggrannhet i reseplaneringen. Travel managers har behövt uppdatera sina policyer för att säkerställa att medarbetare ansöker om nödvändiga tillstånd i tid och känner till de nya in- och utreseprocedurerna.

Lärdomar och råd inför 2026

Sammanfattningsvis har 2025 påmint oss om att affärsreseklimatet är mer oförutsägbart än någonsin. För att möta framtiden bör företag och resenärer dra lärdom av årets händelser och anpassa sina strategier. Några praktiska råd baserade på erfarenheterna och Risklines vägledning är att:

  • Planera för gränskontroller: Avsätt extra tid för pass- och säkerhetskontroller, särskilt vid resor till eller via Schengenområdets yttre gränser, då nya biometriska system införs.

  • Ansök om resetillstånd i god tid: Se till att exempelvis Storbritanniens ETA och liknande elektroniska resetillstånd söks minst några dagar före avresa för att undvika förseningar.

  • Håll er informerade och flexibla: Följ lokala nyheter och myndigheters råd inför och under resan, ha alternativa resrutter och boenden i beredskap och undvik att vistas i riskområden eller demonstrationszoner.

  • Prioritera hälsa och säkerhet: Se över att resenärer är fullvaccinerade enligt rekommendationer (t.ex. mot kolera vid resor till drabbade regioner) och praktisera god hygien. Var uppmärksam på symptom och sök medicinsk hjälp vid behov.


Avslutning: NBTS - Nordic Business Travel Summit 2026
Genom att arbeta proaktivt med riskhantering – från noggrann omvärldsbevakning till tydliga beredskapsplaner – kan nordiska företag göra affärsresandet säkrare och mer robust, även när oväntade händelser inträffar. Vikten av kunskapsutbyte kring resesäkerhet betonas också av kommande branschevent.

NBTS26 (Nordic Business Travel Summit 2026) i Göteborg den 16–17 mars kommer dessa frågor stå i fokus, och Riskline medverkar i programmet för att dela insikter och verktyg. För SBTA:s medlemmar och branschkollegor blir detta ett tillfälle att tillsammans reflektera över lärdomarna från 2025 och stärka samarbetet för ett säkrare affärsresande framöver.

SESSION MED RISKLKINE PÅ NBTS
Breakout 1 | From TikTok to Travel Risk: Redefining Safety Together
LÄNK TILL PROGRAMMET


Nästa
Nästa

Affärsresor på väg mot framtiden – insikter från GBTA + VDR-konferensen 2025