SJ byter biljettbokningssystem - framtidssäkrar en av Sveriges största reseplattformar 

Digitaliseringen inom SJ fortsätter. Under april genomförs ett historiskt systembyte när det 30 år gamla försäljningssystemet byts ut mot ett nytt branschledande och molnbaserat system.

Möjligheterna som kommer med det nya bokningssystemet kommer gynna resenärerna, från bokningstillfället och genom hela reseupplevelsen. 

SJ har valt ett väletablerat standardsystem, S3 Passenger från nederländska bolaget Sqills, som idag används av flera andra stora aktörer som franska SNCF och Eurostar. 

Det befintliga bokningssystemet har tjänat resenärerna väl under 30 år, men med förändrade digitala behov är det tydligt att det behövs en mer modern lösning för att kunna utveckla nya tjänster. 

Flera funktioner i det nya systemet har tagits fram i nära dialog med SJs olika kundgrupper. 

- Jag har som vd valt att prioritera upp detta projekt och det känns som en viktig milstolpe att nu få lansera första versionen av vår nya biljettbokningsplattform. Jag tror att våra kunder kommer uppskatta de nya fördelarna, säger Monica Lingegård, vd och koncernchef för SJ. 

Den dialog med olika kundgrupper som SJ haft i samband med bytet av bokningssystemet har bidragit till anpassningar av utseende och funktioner på sj.se och i SJs app. Några exempel är förbättrad trafikkommunikation vid störningar, tydligare information om din resa, förbättrade digitala biljetter och kvitton.

Det blir också enklare att köpa poängresor för medlemmar i SJ Prio, platskartan förbättras och det blir en ökad tillgänglighet på sajten för funktionshindrade. 

Stegvis lansering

Vid lansering av komplexa tekniska system finns det alltid risker, givet detta har grundliga tester genomförts inför lanseringen.  Det nuvarande bokningssystemet kommer inte stängas ner direkt utan används parallellt medan det nya systemet rullas ut i etapper. Detta dels för att kunna göra en stegvis lansering, dels för att ha ett back-up system om något oförutsett skulle hända.  

- Vi har dragit lärdomar av tidigare stora systembyten och därför säljs bara biljetter för en kortare period i ett första skede.  Biljetterna för hela sommaren släpper vi i slutet av april, säger Monica Lingegård.  

Idag släpps biljetter för 4–16 juni. Resor som bokas under den tidsperioden görs i det nya bokningssystemet. 

Alla grundläggande funktioner som rör biljettbokning kommer lanseras direkt. Utseendet som möter kunden är väldigt likt det man nu är van vid, men det finns stort utrymme för nya funktioner. 

- Tack vare det nya bokningssystemet kan SJ nu arbeta både bättre och mer effektivt med ytterligare vidareutveckling av digitala tjänster utifrån kundernas behov. Det kommer att gå snabbare att ta fram nya produkter och att erbjuda skräddarsydda lösningar även till företag och organisationer. SJ får också möjlighet att ta fram helt nya typer av tjänster,

säger Monica Lingegård.

Föregående
Föregående

Shaping the Future of Europe via Business Travel Policy Priorities for the EU 2024-2029 Agenda

Nästa
Nästa

En hållbar resepolicy måste inte utesluta flyg, men den behöver inkludera det!