Mia Andersson Scania: ”Vi har lyckats sänka snittpriset per resa med 10 %”
När Scanias globala travel team utsågs till European Travel Team of the Year 2025 var det resultatet av ett målmedvetet omtag av hela reseprogrammet. Mia Andersson, Head of Global Travel Management, berättar hur rätt strategi, teknik och teamarbete sänkte kostnaderna – och samtidigt höjde reseupplevelsen. Och så skickar hon med en nyårshälsning till branschen!
Kristina Ahlfors, Mia Andersson och Magdalena Luksics
När Business Travel Awards Europe delades ut i London i oktober stod ett svenskt team överst på prispallen. Då utsågs Scanias Globala Travel Team till ”European Travel Team of the Year 2025” och vi får ett samtal med Mia Andersson, Head of Global Travel Management.
Här berättar hon hur de gjorde ett målmedvetet omtag av hela reseprogrammet, vilket bland annat resulterat i sänkta snittpriset per resa och ökade onlinebokningar. Här ger hon sina tips till dem som vill göra liknande förändringar och så skickar hon med en nyårshälsning till branschen!
Först och främst – grattis till den fina utmärkelsen! Och den obligatoriska (sport)-frågan: Hur känns det?
- Tack så mycket! Det känns oerhört hedrande och inspirerande. Jag är otroligt stolt över vad teamet har åstadkommit på så kort tid.
Vad betyder utmärkelsen för dig, ditt team och för Scania?
- Utmärkelsen är ett kvitto på vårt målfokus och engagemang. Det är också ett erkännande för Scania som företag, där vi nu har ett globalt reseprogram som ger oss full kontroll och flexibilitet att anpassa resandet efter verksamhetens behov.
Konkurrensen var hård - vad tror du avgjorde att ni vann?
- Jag tror att vår framgång bygger på att vi vågade tänka om från grunden. Vi gick från ett decentraliserat och omodernt reseprogram till att skapa ett modernt, framtidssäkrat ekosystem med fokus på effektivitet och produktivitet. Vi har lyckats kombinera processförbättringar med konkreta kostnadsbesparingar.
Berätta om ditt Dream Team!
- Under de senaste två åren har Scania Global Travel Team genomgått betydande förändringar. Kristina Ahlfors och Magdalena Luksics var med från början och bidrog starkt till teamets utveckling. När Kristina gick i pension i augusti 2024 anslöt Rosita Founger. Tillsammans har vi en unik kombination av erfarenhet och kompetens, vilket har varit avgörande för vår framgång och utveckling.
Berätta hur ni skapade ert rese-ekosystem!
- När jag insåg omfattningen av förändringen vi stod inför, blev det tydligt att vi behövde komplettera teamet med ny expertis, särskilt inom reseteknologi. Därför kontaktade vi Festive Road, och Ami Taylor, som blev vår Tech Experience Manager.
Ami bidrog med teknisk kompetens kombinerat med branschkunskap samt hållbarhetsfokus. Tillsammans tog vi fram en teknisk strategi som möjliggjorde vår transformation. Att investera i extern teknisk expertis var avgörande för att lyckas.
Vilka är de konkreta resultaten?
- Vi har lyckats sänka vårt snittpris per resa med 10 % jämfört med 2023, trots stora prisökningar i branschen.
Onlinebokningarna har ökat med 35 %, och vi har uppnått ytterligare 10 % besparing genom processförbättringar.
Dessutom säger 67 % av våra resenärer att reseprocessen är mer effektiv och att de känner sig mer produktiva – vilket är ett tydligt kvitto på att vi hittat rätt balans mellan kostnad och reseupplevelse.
Hur vill ni vidareutveckla Scanias travel-program framåt?
- Vi har nu en teknisk plattform som gör det enklare att styra beteenden och skapa flexibla lösningar. Nästa steg är att utforska hur AI kan stärka både effektivitet, hållbarhet och traveller experience – med fokus på att maximera värdet av varje möte.
Har du några tips till andra som vill göra liknande förändringar?
- Börja med en tydlig behovsanalys och involvera både resenärer och viktiga stakeholders i processen. Skapa en tydlig strategi och kartlägg vilka resurser och investeringar som kommer krävas. Och säkerställ att eventuella resurser finns tillgängliga i rätt tid.
Vi går mot årets slut –sammanfatta 2025 med tre ord!
- Intensivt, Utvecklande, Dreamteam
Och avslutningsvis – har du en nyårshälsning till branschen?
- Jag hoppas att vi tillsammans fortsätter att driva innovation, hållbarhet och samarbete inom branschen under 2026.
Mer om:
I tre decennier har Business Travel Awards Europe hyllat innovation och ledarskap inom affärsresebranschen. I år sågs flera av SBTA:s-medlemmar bland årets vinnare i olika kategorier – ett tecken på den nordiska affärsresebranschens kvalitet, ansvar och engagemang. Här kan du läsa mer om årets utmärkelser.