Medarbetarna - dina viktigaste samarbetspartners

En blogg av Linda Jeal (Jeal & Co, medlem i SBTA sedan 2024)

En attraktiv företagskultur med ett tydligt syfte är din starkaste magnet för att både locka nya talanger och behålla dina bästa medarbetare.

Tänk på ett företag som du upplever lite extra intressant och inspirerande. Vad var det som fick dig att välja just dem? Högst troligt har just detta företag arbetat upp ett riktigt bra arbetsgivarvarumärke och förmedlat känslan och gemenskap i rätt kanaler.

Företagskulturen är viktig för hela affären. För kunder, för samarbetspartners, för potentiella medarbetare och för nuvarande medarbetare. Därför bör du kommunicera den.

Att kommunicera genom event
Att berätta för nuvarande och framtida kollegor hur grym just ER arbetsplats är, kan vara både svårt och lätt. Börja därför med det lätta. 

Mycket av det som handlar om “employer branding” och arbetsgivarvarumärke är något som de flesta arbetsgivare redan gör.

Kanske arrangerar ni redan någon form av årlig kick-off eller event tillsammans med kollegorna? Kanon. Här har du en bra start. 
Varför gör ni dessa event? Troligtvis för att fira medarbetarnas arbetsinsats och öka trivseln. Snyggt. Att satsa på era medarbetare genom att få dem att inse att de är viktiga, höjer företagets värde utåt.

Så! Nu har du något att berätta också. Både för dina kollegor och dina kunder. Ta nu tillfället i akt att kommunicera före, under och efter eventets gång.

Före eventet
Skapa själv eller låt din eventbyrå utforma en eventsida och använd den som ett inspirerande ansikte utåt för din kick-off. Passa på att berätta varför ni ska ses och vad ni firar. Din inbjudan är ofta det första deltagarna möter och sätter både tonen och skapar stoltheten att tillhöra just ER arbetsplats.  

Rikta kommunikation på ett underhållande, utbildande och inspirerande sätt. Det kommer få dina kollegor att känna gemenskap och längta till den kommande kickoffen. 

 Under eventet
Fortsätt kommunicera och peppa även under eventets gång. Att filma event är ett effektivt sätt att utöka din synlighet och förlänga värdet av ditt event. Resultatet visar sen potentiella kunder vad du står för och hur andra upplever ditt företag. 

 Efter eventet
Samla gänget och blicka tillbaka. Det finns egentligen inget som kan mäta sig med en eventfilm för att bevara en känsla. Tack vare filmen återskapas den där sköna känslan från eventet.

För framtiden kan du använda filmen i kommande rekryteringar, PR plattformar eller i sociala medier, för att framhäva er personal och de aktiviteter som görs tillsammans. Läs mer hur vi på Jeal & Co Event - tillsammans med vår kund MyNewsdesk valde att gemensamt kommunicera genom event.  

Så! Fortsätt nu att visa upp er härliga stämning, er företagskultur, företagets ambitioner och annat som kan tänkas visa vad ni står för och hur andra upplever ditt företag. 

Nyfiken på hur vi kan hjälpas åt att lyfta just ert företag? Hör av dig. Jag tror vi kommer gilla varandra.
Hälsningar Linda Jeal Medlem i Sveriges Affärsreseförening, SBTA

www.jealco.se

Föregående
Föregående

En hållbar resepolicy måste inte utesluta flyg, men den behöver inkludera det!

Nästa
Nästa

SAS ANNOUNCES NEXT STEP IN ITS ALLIANCE TRANSITION JOURNEY