Fem myror, fyra elefanter, tre språk, två ekonomiska drivkrafter och ett glatt hej!

Hållbarhet. För mig signalerar det ordet långsiktighet. Långsiktigt är smart men också lite tråkigt. Inga snabba cash, en lång väntan med löfte om en bättre framtid. Kanske för någon annans skull senare och inte vår här och nu.

Engelskan är inte bättre. Sustainability. Ett ord sprunget ur verbet sustain som betyder upprätthålla. Om möjligt ännu mindre motiverande än det långsiktiga, att sakernas tillstånd ska vara detsamma. Varken bättre eller sämre.

Tacka vet jag det norska språket. Motsvarande ord heter bærekraft. I Norge skapar de bärkraftiga företag och tar bärkraftiga beslut. Det känns inspirerande och framtidsinriktat.

Hållbarhet, eller ska jag säga bärkraft, handlar inte om att backa in i framtiden, att vara romantisk över det som varit, bevara det vi en gång hade. Hållbarhet är utveckling, framsteg, förbättringar. Hållbarhet ska vara spännande, viktigt och roligt här och nu. Det är vi människor som ska driva utvecklingen och då måste avkastningen och belöningen komma här och nu. Också, inte bara på sikt.

Jag ser inte hållbarhet som ett statiskt tillstånd eller tvåpoligt begrepp med rätt eller fel. Hållbarhet är inte heller en tävling om vem som kan vara hållbarast. Däremot kan vi alla, alltid, i alla lägen, bli lite hållbarare. Bygga lite mer bärkraftighet. För mig är hållbarhet en process, en riktning, en rörelse. En ständig förbättring som kräver målmedvetenhet, som måste få kosta och är den enda lönsamma vägen framåt. Men det måste också kännas roligt. Hållbarhet måste trigga likt försäljningsrekord. Det behöver ses som en konkurrensfördel, inte ett dåligt samvete.

Så vem driver den hållbara utvecklingen?

För mig är det ett solklart växeldragande. I en del branscher, sammanhang och för vissa produkter är utbudet utvecklingsdrivande. Vi visste inte att behovet av smartphones och elsparkcyklar skulle vara så enormt innan produkten fanns tillgänglig. I andra branscher, sammanhang och för vissa produkter är det i stället efterfrågan som driver utvecklingen framåt. Det köparna ställer krav om, det är leverantörerna så goda att erbjuda om de vill finnas kvar på marknaden. Jag frågar mig, är det köparna eller leverantörerna av affärsresor som just nu har taktpinnen och driver den hållbara utvecklingen framåt?

När det kommer till den stora hållbarhetsutvecklingen, socialt, ekonomiskt och miljömässigt, för hela resebranschen så är jag övertygad om att affärsresandet behöver ta lead. Det finns helt andra möjligheter att ställa krav från affärsreseköparna än privatresenärerna. Dels för att det är olika stora muskler och plånböcker men framför allt för att affärsreseköparna är organiserade enheter med allt från antiloper till elefanter medan privatresenärerna är och förblir myror. Med det sagt, inte på något sätt oviktiga eller betydelselösa, nog vet vi att det finns kraft i myror som bestämmer sig för ett mål. Men virrvarret av att dra mot olika riktningar är ett faktum.

Jag är varken etolog, fena på ekonomisk teori eller lingvist. Några skulle kalla mig idealist. Jag själv ser mig som pragmatisk realist med höga ambitioner och en grundmurad övertygelse om att mänskligheten som art behöver bli mer solidarisk om vi ska överleva.

När det kommer till hållbarhet så finns det flera sätt att göra rätt. Vi ska inte ställa oss frågan om det går att göra på ett affärsmässigt smart sätt. Vi ska inte ge oss möjlighet att svara nej på den frågan. Vi ska fråga oss hur vi kan bli mer hållbara. Långsiktigt och bärkraftigt, det är den enda vägen framåt.

Med denna inflygning om detta kittlande, livsnödvändiga och utmanade ämne hållbar utveckling inom affärsresandetvill jag säga hej. Hej, jag heter Linda Vismer och jag ser oerhört mycket fram emot att vrida och vända på hållbarhetsfrågan hos SBTA den närmaste tiden. Jag hoppas kunna belysa aspekter bortom de klassiska hållbarsfrågorna som tar mest syre i debatten. Jag vill sporra, tänja på tankar och bli utmanad tillbaka.

Helst av allt önskar jag mig samtal, möten och luncher fyllda av målkonflikter, problematiserande och nyanserande som leder till insikter, utveckling och förbättring. Att dela mina tankar hos SBTA är bara starten. Jag hoppas vi ses i verklighetens arbete under 2024!

 Linda Vismer

Till vardags arbetar Linda som hållbarhetskonsult med fokus på social hållbarhet inom resebranschen. Sedan många år driver hon resebloggen resamedvetet.se och gav 2022 ut boken Resenärens makt – turism som när och tär. Hennes specialitet att kunna se ytterligare en aspekt av en redan komplex fråga för att i nästa steg tratta ner vad det egentligen handlar om för att göra hela skillnaden.

Föregående
Föregående

Flygets internationella netto-noll-mål, utmaningar och möjligheter

Nästa
Nästa

Travel Manager Salary Survey 2023