NDC - Vad betyder det?
NDC eller som det faktiskt heter ”The New Distribution Capability” är ny en teknikstandard utvecklad av ”International Air Transport Association” (IATA) som tillåter flygbolag att distribuera sina produkter och tjänster mer effektivt till resebyråer och andra distributionskanaler utanför den tidigare och traditionella distributionskanalen (GDS). GDS är system som Amadeus, Travelport, Sabre.
Traditionellt har flygbolag använt de globala distributionssystemen (GDS) för att distribuera sitt innehåll till resebyråer. Dock är dessa kanaler kostsamma för flygbolagen och det har funnits begränsningar så att flygbolagen inte helt kunnat erbjuda sina erbjudanden och personliga tjänster till sina resenärer.
NDC är designat för att överbrygga begränsningarna genom att tillhandahålla flygbolag ett nytt standardiserat sätt att distribuera sina produkter och tjänster. Kringgå de dyra GDSerna, och göra det möjligt för flygbolag att tillhandahålla mer detaljerat och anpassat innehåll till resebyråer och andra mellanhänder, inklusive tillhörande tjänster som bagageavgifter, stolsuppgraderingar och tillgång till lounge.
Genom NDC kan flygbolagen också erbjuda sina kunder en mer personlig och sömlös bokningsupplevelse direkt. Ett flygbolag kan till exempel använda NDC för att erbjuda en kund ett anpassat paket som inkluderar ett flyg, hotell och hyrbil, allt i en bokning.
Sammantaget ger NDC flygbolagen ett mer effektivt och effektivt sätt att distribuera sina produkter och tjänster, samtidigt som de ger dem en bättre kundupplevelse.
Dock har denna nya ordning skapat visst kaos i den traditionella affärsrese-världen, där den totala operativa vardagen helt är uppbyggt i samarbeten med Globala Distributions Systemen och många aktörer i branschen har sett detta som ett hot att ta bort den för företagen viktiga mellanhanden ”Resebyrån”.
På SBTA kommer vi starta en ny kampanj med information och försöka bena ut detta svåra men också väldigt viktiga och nya sätt att distribuera tjänster till affärsresenärer.
Följ oss på SBTA.se
Fredrik Hermelin – General Manager, SBTA