Lufthansa tar betalt för GDS-bokning från 1 sep
UPPDATERING: SBTA:s öppna brev till Lufthansa.
Öppet brev till Lufthansa Group angående DCC
Lufthansa aviserar en radikalt förändrad distributionsstrategi, som ska gälla från den 1 sep 2015. En avgift på EUR 16 per bokning som går via GDS:en införs bland annat. Företagskunder kommer att kunna boka avtalspriser via Lufthansas hemsida utan avgift och resebyråerna erbjuds avgiftsfri bokning om de bokar via gruppens onlineportal. Detta gäller ”worldwide” för alla Lufthansabolagen; Lufthansa, Austrian Airlines, Brussels Airlines och Swiss.
GBTA (dvs även SBTA) har lämnat följande kommentar:
”We believe that this planned strategy will negatively impact corporate travel programs both directly and indirectly in the following manner:
– It is a direct price increase to managed travel programs with no corresponding benefit.
– It will cause fragmentation of existing distribution processes, which is unnecessarily disruptive, resulting in significant increased costs to the corporation.
– It will further result in decreased price transparency if carried out by not only Lufthansa, but other airlines in the industry.
GBTA recognizes that change in the marketplace, even disruption, can lead to positive outcomes for the business traveler and the corporation, but that in this case the cost of disruption far outweighs the benefit.
This position was carefully considered by our committees and leadership after discussions with Lufthansa representatives and our industry partners.
As the voice of the business travel industry and the corporate travel buyer, GBTA strongly opposes the Lufthansa Group’s plan and calls on Lufthansa to reconsider their September deadline. We propose Lufthansa enters into continued discussions to find a constructive path forward with the buyer professionals and their corporations who ultimately bear the entire cost of global travel.”
Nedan samlar vi pressreleaser och analyser. Kontakta gärna SBTA:s kontor för ytterligare frågor.
Läs SRF:s beskrivning av förändringen och dess konsekvenser här
Klicka här för att läsa Lufthansas egen pressrelease
Pressrelease från vår tyska systerförening VDR om Lufthansas nya avgifter
Amadeus svar på Lufthansas nya strategi. ”Ovetande in i det sista” (4 jun 15)
”En sammanfattning kring risker och konsekvenser av LHG’s beslut” av Business Travel Coalition
Norska Dagens Naeringsliv skriver om LHG’s beslut, klicka här.
Artikel Business Travel News aug 2015
Artikel i Dagens Industri 24 aug med kommentarer från Lotten Fowler